Friday, May 2, 2014

Aku Buat Macam Ni Kalau Follow Ladydriver

Bukan semua pemandu wanita tidak cekap dalam mengawal stereng/kereta, kadang2 mereka ni lebih berhati-hati dan perasaan cuak tu selalu datang dan bermain difikiran mereka. Sampaikan nak amik corner pun brek macam ada traffic light kat depan.. gile tak cuak aku follow belakang dia bai? confirm2 aku pun menjaja.

Bukan nak memburukkan, tapi ni realiti kehidupan setelah brape tahun aku dok bawak kete dan berhadapan dengan karenah2 pengguna jalan raya yang lain. Ingat lagi bapak aku pesan mase first time blajo krete dengan bliau :

Ayah : ko kene hati-hati dengan beberapa individu ni bile ko bawak kete..

Aku : sapekah mereka itu wahai ayahku?

Ayah : mereka adalah golongan india, wanita dan warga emas.

Aku : baiklah ayah.

Bile dapat pesan macam tu dari ayah, aku jadi berhati2 bile follow individu2 tersebut.. dan memang, memang bahaya tetambah bila ada traffic light yang warna hijau kedip2 tu nak tukar pade warna kuning kemudian tak sampai 4 saat tukar warna merah, confirm time hijau kedip2 tu pemandu india yang bawak laju akan brek betul2 depan grisan putih, idak ke menyeret tayar aku!

Ape aku akan buat kalau jadi macam ni? tengok mood la.. kalau agak moody sikit, masa masuk gear satu aku potong dan main masuk line depan pastu brek sikit kasi keluar itu lampu merah.. kompom terkejut, paling tidak pun aku cucuk angin jela.. tapi, sekarang ni dah tahu perangai2 drang ni, aku nak marah pun tak lalu.. sikit maki ada la (^_^)

Tapi tak semua individu terkait macam gitu.. ladydriver skang banyak yang power2, tapi kengkadang yang terlebih power ni pun menyakitkan hati gak... hehehe.. macam itu hari, aku dari Kota Bharu nak ke Grik ikut  Jeli, kau paham la kebengkokan jalan Jeli macam mana.. ade sorang minah ni, naik MYVI 1.3 kalau tak salah, kete baru, die potong Honda SM4 bapak aku macam tengah race jer! gilo!

Last2 dalam setengah jam cenggitu, ada sorang eksiden kat tepi jalan, bapak aku suh aku stop kete, ntah katenye nak tolong ape yang patut dan aku mengiyakan. Lastly dapat info, yang eksiden tu sebenonye yang bawak kete macam pelesit tuh, sorang mamat ni tak puas hati sebenarnye.. hahahaha! sebab dia dipotong begitu saje, eksiden sampai berpusing kereta, tayar keatas..

(gambar hiasan dan guarauan)

So pengajarannye, berhati2 lah dalam memandu, setekat mana sangat kita nak pandu laju walau kita expert bawak krete sekalipun.. dah eksiden baru nak menyesal memang tak jadi bos.. kene ingat dulu sebelum terkene. Sebab kalau dah kene, nak menangis darah pun bende dah jadi, kalau kete je hancus takpe.. ni orang-orang pun habis hancus.. Minta Allah Jauhkan. Amin.
Share:

0 comments: